Beslissing Provinciale Deputatie maakt alleen maar ongelukkigen
Net voor het jaareinde 2015 maakte de Bestendige Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen zijn beslissingen bekend aangaande de aangevraagde wijzigingen in de milieuvergunning voor de luchthaven Oostende-Brugge.
Nachtvluchten
Teneinde meer vrachtklanten naar de kustluchthaven te kunnen aantrekken had de luchthavendirectie een geleidelijker overgang naar strengere normen voor nachtvluchten aangevraagd dan deze die in de milieuvergunning voorzien waren.
Van de toegestane 1.080 nachtbewegingen(*) per jaar (= gemiddeld 3 bewegingen/nacht) had men gevraagd om er 540 toe te staan met een geluidsemissie tot max. QC37 i.pl.v. QC12.(**)
(*) 1 vlucht = 2 bewegingen (1x landen + 1x opstijgen)
(**) QC is een geluidsnorm met ingewikkelde formule berekend op basis van het geluidcertificaat van een vliegtuig.
De aanvraag werd door de Stad Oostende positief geadviseerd en werd tevens gesteund door zowel REPLO vzw als door meer dan 1.500 personen, die hiervoor een petitie ondertekenden.
WILOO vzw diende echter bezwaar in tegen de aanvraag en ronselde daarvoor met valse en bedrieglijke argumenten ca 1.100 handtekeningen.
Tegen alle verwachtingen in nam de Provinciale Deputatie een beslissing, waarmee geen enkele betrokken partij gelukkig is.
Er worden van de voorziene 1.080 bewegingen slechts 180 toegelaten met een max. QC26. Hierbij wordt er nog een extra beperking opgelegd van 45 nachtbewegingen per trimester met QC26, niet overdraagbaar.
Oefenvluchten
Door WILOO vzw was het initiatief genomen om drastische beperkingen en zelfs totaal verbod op trainingsvluchten te laten opleggen.
Zowel de LEM Luchthaven Oostende-Brugge als REPLO vzw en de pilotenscholen dienden bezwaar in tegen deze aanvraag.
De Stad Oostende adviseerde slechts verbod op oefenvluchten op zon- en feestdagen.
Opnieuw hield de Provincie geen rekening met de adviezen en positieve argumenten inzake oefenvluchten.
Men maakte er een eigen brouwsel van met oefenverbod op zon- en feestdagen, waarbij vooral de kleine luchtvaart getroffen wordt.
De kleine lestoestellen van minder dan 2.000 kg mogen de andere dagen touch&go´s uitvoeren van 09.00 uut tot 19.00 uur op voorwaarde dat ze over een geluidcertificaat beschikken met max. emissie van 76 db.
De trainingsvoorwaarden voor de toestellen zijn zwaarder dan deze die gelden voor de grotere vliegtuigen.
Na analyse van beide Provinciale besluiten komen wij tot de conclusie dat deze op ondeskundige, jazelfs amateuristische manier opgemaakt werden.
Tevens stellen wij ons vragen bij de ondemocratische normen welke gehanteerd werden bij de besluitvormingen.
De Stad Oostende had gunstiger adviezen gegeven in het voordeel van de luchthaven.
Bij ons weten vertegenwoordigt het Stadsbestuur voor 6 jaar de meerderheid van de bevolking.
Toch werd door mensen, die geen of minder voeling hebben met de lokale realiteit, beslist om ongunstige besluiten uit te vaardigen.